Självkörande bilar vänder upp och ned på stadslivet

Stora samhällsekonomiska förändringar följer i de självkörande bilarnas spår. Förlorade arbetstillfällen, en ny bostadsmarknad och dödsstöten för vissa branscher stundar. Tesla har redan bilar som kan köra själva på landsvägen och i förstaden. Version två kan vara helt självkörande.

Vad som då händer är att taxinäringen i västvärlden kommer att suga upp bilarna. Om priserna för taxiresor ligger kvar kommer det att innebära en extra vinst per taxibil på mellan 500 000–700 000 kronor per år – med kapitalkostnad inräknad.

Även privatbilister köper de här bilarna och drar nytta av tekniken. Om jag utgår från mig själv kan jag då istället för att parkera min Tesla i garaget, när jag kommer till jobbet, registrera den hos Uber och tala om att bilen är tillgänglig. Nu kan den åka ut och tjäna pengar åt mig. Jag behöver inte starta någon taxiverksamhet – jag behöver bara ansluta bilen till något bolag som har en app och teknisk kontakt med bilen.

De stora bil- och appbolagen kommer därigenom att slåss om marknads-andelarna på taximarknaden. App-tillverkarna kommer att försöka ta över hela taxiverksamheten så fort det går och då spelar det ingen roll vad ledningen för de traditionella taxibolagen tycker och tänker.

Långsamt kommer prisbilden på taxiresor att falla ner till en nivå som är 80 procent lägre än i dag. När priserna går ner innebär det att taxibilar börjar konkurrera med det privata åkandet. När procentandelen körda privatkilometer sjunker börjar ekonomin knaka för bensinstationer – och det går fort. Bankerna är inte dummare än att de förstår att det här inte är framtidsäkert och kommer inte att låna ut pengar.

På två år blir vi av med hälften av bensinstationerna, det är en god gissning. Andrahandsmarknaden för vanliga bilar kraschar. Chaufförer blir arbetslösa. Antalet jobb på bilserviceställen minskar och det finns mycket färre rörliga delar i en automatisk elbil.

Bostadsmarknaden påverkas också. Med självkörande bilar kan vi tänka oss att pendla dubbelt så långt. Priserna på fastigheter i storstädernas ytterområden ökar, i kärnan sjunker priserna. Även kollektivtrafiken kommer att ta stryk – priserna på taxi kan krypa långt under kostnaderna för buss eller tunnelbana. Dessutom kör en självkörande taxi från dörr till dörr. Satsningar som görs i dag på kollektivtrafik är därigenom bortkastade.

Fler artiklar inom Livsstil