Autonoma transportbilar blir detaljhandelns död

De självkörande transportbilarna kommer att bli ett dråpslag för detaljhandeln.

De flesta detaljister har en merkostnad och ett påslag på 50 procent. Det mesta av påslaget kommer att med hjälp av ekonomins grundregel försvinna från priset när man beställer på webben och får varan direkt distribuerad från centrallager.

Denna nya distributionslösning kan kapa kostnader som transport ut till butiken, kostnader för butiksytan och lönekostnader för personal. Istället för en butiksanställd, väntar en självkörande bil utan förare, ute på gatan och meddelar dig med ett SMS när den är framme. De som arbetar som chaufförer i dag kommer att förlora sina jobb tillsammans med butikspersonalen.

Nyckeln till förändringarna är redan här. När transporterna inte kostar pengar från centrallagret – då kommer det att gå väldigt fort. Det handlar i grund och botten om tillgång och efterfrågan där branscher med stora påslag kommer att få det tuffare i en butiksmiljö.

Mathandeln är ett område där stora förändringar finns att vänta. Plötsligt kan kunden beställa på nätet och få färska varor som ingen har klämt på – levererade till dörren med full returrätt och till halva priset. För att inte tala om att slippa bära hem varorna.

I dag är priset på webben ungefär detsamma som i butiken och man plockar ut lite vinst på webbhandeln för att marknaden inte kommit igång. När marknaden mognat sjunker priset på mat i butik med i runda slängar 50 procent. Det blir inga matbutiker kvar efter det. Den här utvecklingen gäller också för andra branscher som kläder.

Det som kommer att finnas kvar är närlivsbutiker, högprisbutiker med personlig service och lifestylebutiker som erbjuder en helhetsbild och där kunden vill fundera över större inköp.

Det är inte bara priserna som kommer att pressa handlarna. Innerstaden kommer i allt högre grad att fyllas av självkörande bilar. I takt med att tjänster utvecklas som låter personer hyra ut sina fordon kommer självkörande taxibilar att dominera. Är man beroende av bilbunden trafik och har en affär i innerstan, ja då ska man tänka till. Den här utvecklingen är inte särskilt positiv om man har stora, skrymmande varor som folk vill köra i privatbilar. Är vi inte beredda på förändringarna, ja då knakar detaljhandeln i sina fogar.

Fler artiklar inom Arbetsmarknad